"SKA´DU KJØPE PARFYME?"

Denne forespørsel fikk jeg på veien til kontoret en tidlig morgen. Jeg var pent antrukket da jeg nettopp hadde holdt et foredrag overfor et dresskledd publikum. Det omhandlet blant annet hvordan bygge TROVERDIGHET overfor et ukjent publikum, med fokus på god stemmebruk i en avspent kropp.

Jeg fikk spørsmålet om kjøp av parfyme i en av tigerstadens sidegater, der det kjøpes og selges stoff. Jeg har tidligere blitt forespurt om jeg ville kjøpe det, men denne gangen altså parfyme. Underlig, tenker jeg først. Så slår det meg; I dette miljøet er selgeren også opptatt av det jeg selv har lært om hvordan henvende seg til potensielle kunder på sosiale medier. For tre dager siden var jeg i Karlstad på “sosialamedierdagen” og fikk en god påminnelse om hva jeg må ha “in mind” når jeg bruker Linkedin, Facebook eller Instagram i business-sammenheng. Men det var sannelig min selger også! I brøkdelen av et sekund, lurte jeg faktisk på jeg hadde sett ham blant publikum på eventet i Karlstad.

  • Han var bevisst sin målgruppe og hvilken verdi han skulle gi til den

  • Han var tydelig på hvilket behov han skulle dekke

  • Han viste at han forstod sin målgruppe og snakket deres språk

  • Han ga målgruppen en «call to action»: Han spurte om jeg ville kjøpe

  • Han implementere sin historie (storytelling) som sier noe om hvem han var

Min selger fylte alle disse krav. Hvorfor var jeg overhodet ikke interessert i å høre mer på hans “budskap”?

Han hadde null TROVERDIGHET.

Hva hjelper det med å henvende seg med rett produkt til rett kundegruppe, møte deres behov og klare dekke det , snakke deres språk når stemmen mangler alt av det som minner om troverdighet?

Det første som møtte meg var lyden av en sløv stemme i en slapp kropp. Og ikke en god stemme i en avspent kropp. “Tyvgods” var det første som slo meg. Det andre som slo meg var; “What´s in your body is in your mouth”

Stemmen er et kraftfullt formidlingsverktøy som kan bidra til økt troverdighet og bedre business. Vær bevisst hvordan du bruker den. Hm…. nå fikk jeg en ide… Kanskje jeg skal henvende meg til min omtalte selger på gateplan og spørre om han og hans kollegaer kunne være interessert i et stemmebrukskurs …

Tittelen kunne være;

“Hvordan skape troverdighet overfor kundene og øke salget av stoff og parfyme med fokus på sunn og god stemmebruk?” Hm… god ide… må bare lære meg deres språk først….

"SKAL DU PÅ JOBBEN I DAG?"

Spør min sønn på morgenkvisten ved kjøkkenbenken.

“Ja” - svarer jeg, grov i stemmen. “Med DEN stemmen der?” spør han igjen. Han har så rett. Jeg er hes, monoton og grov i røsten. Ustabil, finner ikke rett stemmeleie. Rester av en halsinfeksjon sitter igjen i halsen. Grunnet den måtte jeg være hjemme fra jobb tidligere i uken. Så deilig det var. Være helt stille. Ikke si noen ting .”7 segl”. Mine stemmebånd var glade og i god bedring. Men så var det dette foredraget torsdag morgen. Det likte de ikke. Det høres i dag. Etter å ha snakket litt med logopeden i meg, blir vi enige å gi samme medisin til meg som til flere av stemmeklintene mine; Plei stemmen din, snakk minst mulig og må du; Begrens ordmengden, snakk rolig, dypt og avspent. Det finnes ingen annen “medisin” .

“Jeg blir hjemme, jeg” brummer en stemme som ikke er min, i det min sønn forsvinner ut døra. Disse hersens halsinfeksjoner som kommer på vår og høst. Ingen god følgesvenn om du er i et stemmekrevende yrke.

Hva gjør du når du blir hes og det kjennes slitsomt å snakke i forbindelse med en halsinfeksjon?

"HAR NI HØRT AT WEBBEN ER DØD?"

På tirsdag var jeg i Karlstad. Jeg hadde faktisk vunnet en tur dit på grunn av en konkurranse på Linkedin satt i scene av Filip Reineby “den stammande retorikeren” , en tittel som er blitt hans styrke og varemerke! Veldig kult. I Karlstad på "#sosialamederdagen fikk jeg høre at hjemmesiden lever i beste velgående! Så bra for meg, tenkte jeg, som har lagt ned masse ressurser på egenhendig å produsere en hjemmeside fra grunnen av, via Squarespace. Problemet er at Google er ikke så fornøyd: “Han” syns det er litt kjedelig med websider. De er statiske, skjer jo ingenting…. Med mindre du skriver blogg, da. Det liker han. Da skaper du litt dynamikk i din hjemmeside. Ikke noe nytt for folk flest dette. Har tenkt på blogg lenge, jeg. Men hva skriver man om? Har du vært på sosialamediedagen i Karlstad før? Om ikke, få det med deg til neste år. Her snakker driftige, glade og energiske damer om alt som er verd å vite om sosiale medier som Linkedin, Instagram og “hvordan lage engasjerende innhold, verdien av influenser marketing “ og masse mer. Som at webben inte er død. God helg til Google. Sender deg snart et dynamisk blogginnlegg!

KOSAR - EN PRESENTASJONSMODELL

Vet du at ditt publikum vier større oppmerksomhet til HVORDAN du snakker, enn HVA du sier? Ditt kroppsspråk og din stemmebruk stjeler mye fokus. Derfor må stemme og kropp være «på plass» om du skal nå ut med ditt budskap. Følgende verktøy bygger på Henning Karlstads KOSAR-modell. Presentasjonsmodellen her tar for seg følgende fem deler, som er gjensidig avhengig av hverandre for at ditt publikum skal la seg engasjere av ditt budskap:

• KROPPSSPRÅK Har du et bevisst forhold til blikk, holdning, gester, bevegelse, ansiktsmimikk/smil?

• ORD Hva vil du si og hvorfor? Hva ønsker du ditt publikum skal gjøre med ditt budskap?

• STEMME Har du et bevisst forhold til din pust - og stemmebruk? Henter du støtten til din stemme fra halsen eller magen?

• ARTIKULASJON Snakker du tydelig eller fort og mumlete?

• RYTME - Flyter din fremføring eller er det mye nøling og stakkato uttale? Hvis du får frem det beste potensialet i din stemme og med ditt kroppsspråk får du oppmerksomhet for HVA du sier, ikke HVORDAN. Du gir publikum en god opplevelse, ikke bare et foredrag.

Hva tenker du er viktig ved en god fremføring?

Kommenter gjerne under her og del dette videre om du syns det var verdifullt :)


“SAAAAASJBO-ORG!!!!”

«SAAAAASJBO-ORG!!!» En rungende, dyp, sterk mannerøst roper dette bynavnet med hele sin pondus. Stedet er Sarpsborg Stadion, Europaligaen mellom Sarpsborg og belgiske Genk. 

I et sekund eller to etterlater dette stemmevolumet  et gigantisk fotavtrykk i all luften over hele stadion. Fuglene slutter å kvitre…. vinden avtar…det er stille som i graven. Kun lyden fra vannsprederen som pumper ut sine mangfoldige litere med vann på den grønne gressmatta før avspark, kan høres. Så fylles luften av 7000 supporterstemmer som roper tilbake på tiltale: «SAAAAASJBO-ORG!!!!»

Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd det var Pavarotti og Slavekoret. Men Pavarotti døde jo i 2007. Og hele Slavekoret går vel ikke sammen på fotballkamp for å se Sarpsborg? … Nå var det jo ikke hvilken som helst fotballkamp. Men likevel?

Dette samspillet mellom Østfolds svar på Pavarotti og Slavekoret, gjentok seg 13 ganger før det ble stille. Hva pokker var dette som tok pusten fra hver eneste en av mine hudceller? Var det teksten tro? Eller var det utelatelsen av «P»-lyden i dette bynavnet? Ble kanskje mitt logopediske DNA forstyrret av denne mangelen på en ustemt eksplosjonslyd?

Neppe.  Det var denne deilige herrestemmen, et ocean av fjorder og fjell, livsvisdom og hardbarka, svett manndom. Mine tanker om hvordan denne stemmeskikkelsen ser ut, begynner ta form for mitt indre øye.  Min Pavarotti er en bauta av en mann som breier seg ut på minst to seter , mørk, høy og grotesk diger. Herlig! Han flyter ganske sikkert ut på hele rekka for alt jeg vet; 25 seter! Jeg gledet meg til å se dette prakteksemplaret av en kropp som eide dette uutømmelige arsenalet av en dyp, sterk, trygg, troverdig og sexy mannsstemme. Da den første akten toner ut, snur jeg meg for å berømme min Pavarotti - Med mitt indre bilde av ham, ser jeg opp i to vennligsinnede Lady og Landstryker´n  - øyne i et smalt furet, brunbarket fjes, tynn og liten, men med et smil som gikk 360 grader rundt- iført en altfor stor blå og hvit supporterlue, ditto skjerf, sittende på to sofaputer. Sikkert for å komme høyere opp så han slipper stirre inn i nakken på folk eller for å slippe å sitte hardt. Kanskje begge deler.  Jeg fikk såvidt utåndet; «for en stemmeprakt», før han smilende fortsatte akt to med sitt Slavekor. Jeg fikk ikke utvekslet noen flere meningsbærende setninger med mitt nye stemmeidol. Han var opptatt av kampen. Jeg så den nesten ikke, jeg lukket øynene og lyttet på stemmene fra Pavarotti og Slavekoret. I 90 minutter. Hva skal man reise til La Scala for, når man kan oppleve det samme på Sarpsborg stadions tribune for bare 240.- kroner? I friluft til og med!

 For de som lurer har jeg lest at Sarpsborg vant 3-1.  

Heia «SAAAASJBO-ORG!!!!»