"SKA´DU KJØPE PARFYME?"

Denne forespørsel fikk jeg på veien til kontoret en tidlig morgen. Jeg var pent antrukket da jeg nettopp hadde holdt et foredrag overfor et dresskledd publikum. Det omhandlet blant annet hvordan bygge TROVERDIGHET overfor et ukjent publikum, med fokus på god stemmebruk i en avspent kropp.

Jeg fikk spørsmålet om kjøp av parfyme i en av tigerstadens sidegater, der det kjøpes og selges stoff. Jeg har tidligere blitt forespurt om jeg ville kjøpe det, men denne gangen altså parfyme. Underlig, tenker jeg først. Så slår det meg; I dette miljøet er selgeren også opptatt av det jeg selv har lært om hvordan henvende seg til potensielle kunder på sosiale medier. For tre dager siden var jeg i Karlstad på “sosialamedierdagen” og fikk en god påminnelse om hva jeg må ha “in mind” når jeg bruker Linkedin, Facebook eller Instagram i business-sammenheng. Men det var sannelig min selger også! I brøkdelen av et sekund, lurte jeg faktisk på jeg hadde sett ham blant publikum på eventet i Karlstad.

  • Han var bevisst sin målgruppe og hvilken verdi han skulle gi til den

  • Han var tydelig på hvilket behov han skulle dekke

  • Han viste at han forstod sin målgruppe og snakket deres språk

  • Han ga målgruppen en «call to action»: Han spurte om jeg ville kjøpe

  • Han implementere sin historie (storytelling) som sier noe om hvem han var

Min selger fylte alle disse krav. Hvorfor var jeg overhodet ikke interessert i å høre mer på hans “budskap”?

Han hadde null TROVERDIGHET.

Hva hjelper det med å henvende seg med rett produkt til rett kundegruppe, møte deres behov og klare dekke det , snakke deres språk når stemmen mangler alt av det som minner om troverdighet?

Det første som møtte meg var lyden av en sløv stemme i en slapp kropp. Og ikke en god stemme i en avspent kropp. “Tyvgods” var det første som slo meg. Det andre som slo meg var; “What´s in your body is in your mouth”

Stemmen er et kraftfullt formidlingsverktøy som kan bidra til økt troverdighet og bedre business. Vær bevisst hvordan du bruker den. Hm…. nå fikk jeg en ide… Kanskje jeg skal henvende meg til min omtalte selger på gateplan og spørre om han og hans kollegaer kunne være interessert i et stemmebrukskurs …

Tittelen kunne være;

“Hvordan skape troverdighet overfor kundene og øke salget av stoff og parfyme med fokus på sunn og god stemmebruk?” Hm… god ide… må bare lære meg deres språk først….