Dårlig akustikk - en risikofaktor for deg som formidler og dine lyttere
Dårlige lydforhold kan gjøre noe med din stemmebruk og svekker dine lytteres oppmerksomhet mot ditt budskap.
Det er lite gunstig om du for eksempel er lærer, treningsinstruktør, leder, foredragsholder eller selger. Når du har et budskap du ønsker å formidle til dine elever, deltakere, dine ansatte, ditt publikum eller dine kunder vil dårlig akustikk være en risikofaktor for at du når frem.
De som skal motta ditt budskap vil nemlig bruke mesteparten av sin mentale kapasitet til å lytte seg gjennom støy, eller de gjør som meg: Fader ut, lar tankene spinne rundt hva jeg skal ha til middag eller om jeg skal ta en løpetur med bikkja på kvelden eller jeg prøver finne ut om det er mulig å forlate rommet uten å stjele for mye oppmerksomhet.
Siste mulighet er imidlertid litt vanskeligere for elever i et klasserom.
Lyd spretter tilbake fra harde flater. Som f.eks. rom som har lite tekstiler og tepper – eller mangler lydabsorbenter i tak og på vegg.
Det som er lite gunstig i slike rom, er at vokalene som er lavfrekvente, stjeler 90% oppmerksomhet. Halvor Berg, konseptutvikler i Glava forklarer at:
«Det skyldes at de lave frekvensene får «leve fritt» i rommet. Vokalene har mye mer lydenergi enn konsonantene, og «maskerer» således sistnevnte».
Det paradoksale er at 90% av informasjonen i tale skapes av konsonatene.
«Derfor er det avgjørende med god lavfrekvent absorpsjon i undervisningsrom» sier Halvor Berg
Så det er klart at å være elev i klasserom med dårlig akustikk er lite gunstig for skoleelevenes læring.
For å eksemplifisere kan du lese høyt følgende setninger og lytte til om det er setning 1. eller 2. som er mest meningsbærende.
1. (setning med kun vokaler): _ _a_ _i _ _e_ _e_ _å _ø_ _a_?
2. (setning med kun konsonanter) : Sk_l v_ tr_ff_s p_ l_rd_g?
(Skal vi treffes på lørdag?)
Dårlig akustikk - en risikofaktorfor lærerens stemmebruk?
Hva skjer med læreren som skal undervise i et rom med nevnte lydforhold?
Det er energitappende med dårlig akustikk og læreren kan da fremstå monoton og kjedelig, noe som er søvndyssende for elevene.
Men enda verre er det når læreren prøver trenge gjennom dårlig akustikk med sin stemmebruk. Det kan resultere i en roppreget stemmebruk med et høystilt strupehodet oppunder ørene i en anspent kropp.
Den dype gode magepusten erstattes med brystpust og stemmen blir anstrengt og presset.
Når læreren kommer inn i klasserommet med 20-30 elever etter friminutt, vet læreren at det mest sannsynlig er støy som møter ham/henne. Læreren hiver etter pusten og snakker med presset stemme for å overdøve støyen.
Den pressede stemmen blir en veldig lite hensiktsmessig vane for læreren. Eleven må lytte og tilegne seg kunnskap formidlet med en støyete stemme.
Over tid kan også lærere bli hese, få stemmebåndsknuter, det blir slitsomt og/eller smertefullt å bruke stemmen.
Flere havner hos logoped. Jeg har selv behandlet mange gjennom 20 år. Og noen har en klar formening om at akustikken i klasserommet er medvirkende årsak til stemmeproblemene.
Når lærere får stemmeproblemer må mange sykmeldes mens de får logopebehandling ellers får de ikke bukt med problemet. Andre har slitt så lenge og fått så store stemmeproblemer at de må slutte som lærer. Et verst tenkelig scenario, men en realitet for noen.
Og hva fører det til for elevene at læreren blir presset til å bruke sin stemme på en lite hensiktsmessig måte? Det blir enda mer støy å forholde seg til. Som igjen går ut over oppmerksomhet og konsentrasjon.
Slik kan det løses sier konseptutvikler Halvor Berg fra Glava:
1. Heldekkende 40 millimeter tykk himling
Det er en takplate som absorberer vokaler som er lavfrekvente lyder.
2. Veggabsorpsjon
Det gir bedre betingelser for lærerens stemmebruk og diksjon.
To enkle tiltak som vil hjelpe lærere til hensiktsmessig stemmebruk og hjelpe elevene til bedre oppmerksomhet og konsentrasjon mot det faglige innhold.
Kanskje det vil synes på karakterkortet til elevene og sykefraværet blant lærerne?😃